Citroën oli (spreek op zijn Engels uit als ‘all-ë’) zegt: ‘Genoeg!’, en gaat in tegen de industrietrends naar zwaardere, complexere en duurdere emissievrije gezinsauto’s
De innovatieve Ami toonde al aan hoe Citroën eigenwijs durft te zijn om zijn belofte na te komen om eenvoudig en volledig elektrisch vervoer voor iedereen beschikbaar te maken. Het was ook de stimulans voor de oli, een opvallend en innovatief ‘rijdend laboratorium’ dat de drempel voor de gezinsmobiliteit moet verlagen door in te gaan tegen de trends in de industrie naar steeds zwaardere, complexere en duurdere elektrische auto’s.
Het is de leidraad van Citroën: een avontuurlijke lijst met slimme en haalbare ideeën gericht op het verminderen van gewicht en reduceren van complexiteit, om de efficiëntie, veelzijdigheid en toegankelijkheid te maximaliseren. De oli is een bestemming, waarbij de trend naar ‘meer’ is ingeruild voor het constructieve ‘genoeg’ – of zoals de Grote Van Dale het omschrijft: ‘zoveel als nodig is’.
Klanten kunnen verwachten dat veel van de concepten en innovaties die in de oli worden getoond, zullen doorwerken in de toekomstige elektrische gezinsauto’s van Citroën.
Terwijl de Ami letterlijk een kleine stap was, betekent de oli een opwindende sprong in de toekomst. In plaats van een ‘paleis op wielen’ dat 2.500 kg weegt en is volgehangen met schermen en gadgets – wat de huidige trend is in de auto-industrie – is de oli een concept dat bewijst dat met alleen de dingen die klanten echt nodig hebben en willen, voldaan kan worden aan de maatschappelijke behoefte aan goedkope, emissievrije mobiliteit. Mobiliteit die bovendien met toepassing van verantwoorde materialen en duurzame productieprocessen voor meerdere levensstijlen geschikt is.