Slimme particuliere rijders hebben hun nieuwe of gebruikte elektrische auto al besteld en de aanvraag voor de overheidssubsidie ingediend. Zodra de EV voor de deur staat, kan het genieten van fluisterstil, comfortabel en milieuvriendelijk elektrisch rijden beginnen. Hoe hoog de energiekosten uitvallen hebt u zelf in de hand. Organisaties als de Consumentenbond en de ANWB zijn er in ieder geval duidelijk over: laden op zijn voordeligst doet u thuis.
Wie slim is, laadt thuis
Ontdek de verschillende manieren van laden met uw elektrische Citroën
Thuis uw auto opladen
Er zijn drie manieren waarop een accupakket van een elektrisch auto is te laden. Nieuwe energie opdoen kan niet alleen bij snellaadpunten, die vooral langs snelwegen zijn te vinden, maar ook bij de vele openbare laadpunten. Het mooie van een elektrische auto is ook dat hij gewoon thuis is te laden. Terwijl u op de bank zit of slaapt bijvoorbeeld. Er zijn daarbij verschillende manieren om van deze makkelijke én voordeligste laadmethode te kunnen profiteren.
Hoe werkt thuis laden?
Iedereen met een eigen oprit, garage of carport kan een elektrische auto thuis opladen. Dat kan om te beginnen via een normaal stopcontact. Een standaard Mode 2 laadkabel geeft een vermogen van maximaal 1,8 kW door. Om een idee te geven: daarmee krijgt een Citroën ë-C4 in 9 uur een extra actieradius van 100 km. Maar het kan natuurlijk veel sneller. Met een voordelige easyWallbox, die simpelweg op een stopcontact wordt aangesloten (Plug&Play), is al een laadvermogen van 2,3 kW beschikbaar. Met hulp van een elektricien valt dat zelfs te verhogen tot 7,4 kW. Via een Mode 3-éénfasekabel is de accu van een Citroën ë-C4 dan in circa 7 uur en 30 minuten volledig te laden. De easywallbox houdt rekening met het stroomverbruik in het huis. Hij levert zijn maximale laadvermogen op momenten dat er geen andere grootverbruikers (ovens, magnetrons, airco’s) zijn ingeschakeld. Zo voorkomt de wallbox stroomstoringen.
Thuis zo snel mogelijk je auto opladen
En het kan nóg sneller. Thuis is ook een laadcapaciteit van 11 kW te realiseren. Dit verkort de laadtijd van 0-100% voor een ë-C4 in het gunstigste geval tot 4,5 uur. Daar is dan wel bijvoorbeeld de Connected Wallbox van Citroën voor nodig. Om die aan te sluiten, dient er een driefasen aansluiting in huis te zijn. Citroën maakt de aanschaf en installatie van een Connected Wallbox eenvoudig. De dealer kan dit van A-Z verzorgen. De kosten voor aanschaf en installatie van deze Wallbox zijn door de relatief gunstige stroomtarieven thuis snel terugverdiend. En er zijn meer voordelen. Zo is het mogelijk om laadkosten met de werkgever en de fiscus te verrekenen. Ook fijn: het laadproces is via een handige app aan te sturen en het optioneel verkrijgbare slimme loadbalancing-systeem van de Connected Wallbox stemt de laadcapaciteit van de auto af op de energiebehoefte in huis. Zo wordt de accu altijd met de maximaal beschikbare power geladen.
Duurzaam wonen
Elektrisch rijden is helemaal van nu én morgen. Daarom is het slim om bij de keuze voor een wallbox of een laadpaal thuis alvast vooruit te kijken. Denk bijvoorbeeld ook al aan de vólgende elektrische auto. Doordat accutechnologie steeds nieuwe stappen maakt, is de laadcapaciteit belangrijk. Wat nu volstaat, kan morgen waarschijnlijk beter. Vaak is dat nu al te regelen. En hou het grotere plaatje in gedachten. Misschien is de komst van een elektrische auto ook hét moment voor de plaatsing van zonnepanelen. Daarmee is het in sommige gevallen zelfs mogelijk om de elektrische auto ‘gratis’ van energie te voorzien en/of om een thuisbatterij op te laden. Wat er ook aan zit te komen: bidirectioneel laden. Dat betekent dat een autoaccu energie kan krijgen via het net, maar ook terug kan geven op momenten dat het nodig is. Kortom: de elektrische auto staat niet op zichzelf. Met een béétje denkwerk wordt hij een belangrijk onderdeel van uw duurzame huishouding.
Autobedrijf Broere denkt samen met energiepartner ENGIE graag mee over de perfecte en meest toekomstgerichte laadoplossing voor u thuis én over de manier waarop die is te realiseren.