De overstap naar elektrisch rijden verandert onze manier van denken en laat nieuwe gewoonten ontstaan. Een kleinere, goedkopere batterij met een grote laadcapaciteit is sneller en vaker volgeladen, in tegenstelling tot zware, dure batterijen - waarvan de totale actieradius slechts zelden volledig wordt benut. Dit proces – en daarmee ook de transitie – wordt vergemakkelijkt door de verdere uitbreiding van het laadnetwerk en het gemak waarmee ritten kunnen worden gepland met behulp van de app Charge My Car van Free2move.
Citroën ë-C4: Perfect voor de lange ritten
De ë-C4 is zodanig ontworpen dat zowel de dagelijkse ritten als lange reizen gemakkelijker worden: niet alleen worden korte dagelijkse ritten praktischer, de ë-C4 heeft ook alles in huis om ook op langere afstanden volledige gemoedsrust te bieden:
- Een kleinere omvang van de batterij, wat minder gewicht betekent en resulteert in een lager verbruik
- Geoptimaliseerde laadtijden dankzij 100 kW snelladen met gelijkstroom
- Verbeterd stroomverbruik dankzij innovaties op het gebied van warmtepompen, de toevoeging van een hygrometrische sensor en een geoptimaliseerd transmissiesysteem.
Vaker en sneller laden
De ë-C4 biedt een verstandige overstap naar elektrisch rijden. In plaats van voortdurend een zware en dure batterij mee te moeten nemen, is het beter om een geoptimaliseerde batterij te hebben die snel wordt opgeladen. Hoe verrassend het ook mag lijken, vaker en korter stoppen is doeltreffender bij het afleggen van langere afstanden dan minder frequent stoppen voor een langere periode. Dit heeft te maken met laadcapaciteiten en laadcurves. Vergelijk het met een flesje water. Dat vult zich sneller bij het begin van het schenken en naarmate het water bij het smallere bovendeel komt, neemt de snelheid af. Het opladen van een elektrische auto heeft een soortgelijke curve: het duurt langer om de batterij van 80 tot 100% op te laden dan van 0% tot 80%. Het is raadzaam om een batterij op te laden wanneer het oplaadniveau laag is en wanneer de de batterij zijn optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt (na een rit op een snelweg bijvoorbeeld). Met een compactere batterij profiteren gebruikers dus niet alleen van snellere oplaadtijden, maar ervaren ook een financieel voordeel, daar waar de kosten voor opladen vaak per minuut worden berekend.