90 jaar Citroën Traction Avant

Body

Citroën viert de 90ste verjaardag van de Traction Avant, waarvan de onthulling op 18 april 1934 plaatsvond in Parijs. De auto was bedoeld om Citroën op de kaart te zetten. Dit benadrukte de innovatieve geest van de fabrikant die in 1919 als eerste massaal auto’s voor heel Europa produceerde. In de jaren daarna volgden baanbrekende ontwikkelingen zoals het halfrupsvoertuig Autochenille in 1921 en een volledig stalen carrosserie in 1924. In 1932 introduceerde Citroën een met rubberen steunen aan de carrosserie bevestigde motor om de trillingen te elimineren. Aanvankelijk kreeg de Traction Avant de modelnaam 7, een verwijzing naar de belastingschaal waarin dit model in Frankrijk viel. Dat werd al snel Traction Avant vanwege zijn vooruitstrevende voorwielaandrijving.

90 jaar Citroën Traction Avant

Modernste technieken

De Traction Avant was uniek omdat hij de modernste technieken van die tijd samenbundelde, zoals voorwielaandrijving, een monocoque-constructie (zelfdragende carrosserie), hydraulische remmen en vier onafhankelijk geveerde wielen. Destijds werd de Traction Avant beschouwd als de veiligste en de comfortabelste auto ter wereld met de beste wegligging. Gedurende zijn hele carrière stond hij bekend om zijn technologische ontwikkelingen en kreeg hij de bijnaam de ‘auto met 100 patenten’. De kenmerkende aerodynamische vormgeving, geïnspireerd op de Streamline, maakte het al snel tot een emblematisch Citroën-model dat moeiteloos de tand des tijds zou doorstaan. Van de Traction Avant werden 760.000 exemplaren verkocht. De laatste rolde op 25 juli 1957 van de band in Frankrijk.

Dit iconische model is nog steeds een uithangbord van het merk en belichaamt de belofte van design en comfort voor de mobiliteit van zoveel mogelijk mensen. Deze waarden worden vandaag de dag nog steeds weerspiegeld in de nieuwe ë-C3, die innovatie demonstreert om elektrische mobiliteit toegankelijk te maken, en de “grand tourer” C5 X die alle elementen samenbrengt om van elke reis een moment van absolute rust te maken.

90 jaar Citroën Traction Avant

De auto met 100 patenten

Toen begin 1933 werd besloten om de in oktober 1932 geïntroduceerde Citroën 8, 10 en te vervangen, wilde André Citroën voor een blijvende impact zorgen en alle concurrenten voorbijstreven met de lancering van een revolutionaire auto. Zijn doel was om een voorsprong van ten minste twee jaar te bewerkstelligen om zich ook te beschermen tegen de gevolgen van de mondiale economische crisis van begin jaren dertig die toen in heel Europa voelbaar waren. Deze nieuwe auto moest daarom in het oog springen en voorzien zijn van talloze technische innovaties.

De auto kende vele noviteiten zoals een volledig stalen carrosserie, wat de noodzaak van een chassis overbodig maakte en het zwaartepunt flink verlaagde. Andere innovaties waren voorwielaandrijving, een motor die was voorzien van kopkleppen en verwisselbare cilinderbussen, hydraulische remmen, vering door middel van torsiestaven en een automatische transmissie. Vanwege tijdgebrek werd de automatische transmissie niet in de eerste productiemodellen van 1934 opgenomen.

Naast deze technische innovaties viel de Traction op door een laag en aerodynamisch design. Tot slot zorgde de compacte motor- en versnellingsbakmontage, samen met het zeer lage zwaartepunt, voor een optimale gewichtsverdeling. De journalisten en chauffeurs die voor het eerst met dit model kennis maakten, waren zeer enthousiast over de nieuwe Citroën. Nog nooit reed een auto in alle omstandigheden zo veilig en gemakkelijk. Zijn wegligging zette een nieuwe standaard. De motor reageerde snel, de remmen waren krachtig en de veiligheid was onberispelijk. Deze kwaliteiten werden voortdurend verbeterd, onder meer door de introductie van tandheugelbesturing in juni 1936. Alle innovaties zorgden ervoor dat de Traction destijds een technische voorsprong had op alle andere auto's, wat leidde tot een briljante en uitzonderlijk lange carrière die pas in juli 1957 eindigde.

Verschillende carrosserieën

Toen de 7 in 1934 werd geïntroduceerd, was hij verkrijgbaar als vierdeurs sedan, maar ook als coupé en als cabriolet met inklapbare voorruit (of roadster). Toen de 11 enkele maanden later verscheen, werd deze op zijn beurt aangeboden als sedan, coupé en cabriolet en in een versie met een langere carrosserie met zes ramen in de vorm van een 7-9 zits gezinsauto, een taxi, of een 5-6 zits sedan. Ook was er een versie met een langere carrosserie met vier ramen in de vorm van een 5-zits stadscoupé. Vanaf april 1938 was de 11 er ook als bedrijfsauto-uitvoering met 5 zitplaatsen of een laadvermogen van 500 kg. De productie van de 7- en 11-coupés eindigde in september 1938, terwijl achter die van de 7- en 11-cabriolets in november 1939 een punt werd gezet. Toen de 15 Six op de markt kwam in oktober 1938, was deze beschikbaar als een 5-6 zits sedan. Pas in mei 1939 werd hij, net zoals de 11, ook aangeboden als een 5-6 zits limousine en als een 8-9 zits gezinsauto. Van 15 Six cabriolets werd minder dan een dozijn geassembleerd, maar hij verscheen niet op de markt. Na de oorlog stonden de gezinsauto's 11 en 15 pas in september 1953 weer op de prijslijst en de commerciële versies van de 11 pas in maart 1954. De laatste Traction Avant die op 24 juli 1957 werd geproduceerd, was inderdaad een gezinsauto 11 B.

90 jaar Citroën Traction Avant

Heldendagen van de Traction

Na zijn lancering boekte de Traction talloze successen in verschillende competities. In de zomer van 1934 deed de auto voor het eerst van zich spreken. In de populaire concours d’élegance in Bagatelle, Bois de Boulogne en Deauville sleepte hij – als sedan, cabriolet en coupé – met de verlaagde en aerodynamische lijnen verschillende onderscheidingen in de wacht.

Met François Lecot en Maurice Penaud demonstreerde de Traction, eveneens in 1934, zijn uitzonderlijke kwaliteiten door middel van indrukwekkende duurtochten. Een daarvan leidde door Frankrijk en België over een afstand van 5.007 kilometer gedurende 77 uur. Ook is een rit Parijs-Moskou-Parijs van 3.200 kilometer in acht dagen volbracht. Van 22 juli 1935 tot 26 juli 1936 maakte François Lecot, onder toezicht van de Automobile Club of France, in z’n eentje een tocht van 400.000 kilometer, voornamelijk tussen Parijs en Monte Carlo, met een gemiddelde van 1.000 kilometer per dag!

Onder de naam Rosalie VII vestigde de Traction van 18 tot 23 juli 1934 op het Autodrome de Linas-Monthléry vijf internationale records, waaronder die voor het afleggen van een afstand van 16.093,420 km in zes dagen, met een gemiddelde van 111,183 km/u. Een andere Traction, met de naam Rosalie IX, maakte van maart tot mei 1936 een duurtocht op de openbare weg met chauffeurs van Citroën-netwerkdealers en het Yacco-coureursteam achter het stuur. Dagelijks legde de auto een afstand van minimaal 1.500 km af. De tocht eindigde na 104.000 km bij het hoofdkwartier van de Automobile Club of France. Meer recentelijk, van juli 1988 tot januari 1990, maakten twee Traction 11 B's uit 1953 – genaamd Chrome en Cambouis – met vier jonge Fransen achter het stuur een rondreis van 100.000 km over vijf continenten.

Citroën Traction Avant

Historisch monument en verzamelobject

De Traction Avant is een Frans icoon en een van de weinige auto's die door velen als een historisch monument wordt beschouwd. Sinds zijn introductie op 18 april 1934 is de auto onlosmakelijk verbonden met de Franse historie. De auto van Jan Modaal werd ook het favoriete vervoersmiddel van bankrovers. Of de auto waarin militairen zich tussen 1939 tot 1945 verplaatsen, de auto waarmee het Verzet Frankrijk bevrijdt en de auto van het land in wederopbouw. Voor politici fungeert hij als dienstauto. De Traction werd zelfs de favoriete auto van generaal Charles de Gaulle!

In maart 1968, amper tien jaar na het einde van de productie, werd de eerste verzamelaarsclub opgericht die volledig aan dit model was gewijd: La Traction Universelle. Vandaag de dag is het met meer dan 1.600 leden verspreid over 17 regionale afdelingen in Frankrijk de grootste Traction-club ter wereld. Sinds de vijftigste verjaardag van de Traction, die in 1984 werd gevierd op de Place de la Concorde en op Le Bourget, viert La Traction Universelle elke verjaardag van deze iconische Citroën. Dit jaar verwelkomt de verzamelaarsclub Traction-liefhebbers van 9 tot 11 mei in de Auvergne, op het Charade-circuit nabij Clermont-Ferrand. Voor dit evenement hebben zich al meer dan duizend equipes ingeschreven.