Een kwart eeuw geleden is met de komst van de Citroën Berlingo een nieuw segment geboren: de ludospace-MPV. In de herfst van 1996 debuteert eerst de besteluitvoering op de IAA Commercial Vehicles in Hannover, kort daarna volgt op de Autosalon van Parijs de personenuitvoering. Wat volgt is een succesverhaal. Vandaag de dag zijn wereldwijd meer dan 3 miljoen exemplaren verkocht.
De Citroën Berlingo was vanaf het begin een succes. Ook in Nederland stond hij op iedere straakhoek. Logisch: het rationele en robuuste karakter van de no-nonsense ludospace-MPV sloot perfect aan op het nuchtere en actieve karakter van veel Nederlanders. Uiteindelijk wonnen crossovers en SUV’s steeds meer aan populariteit, helaas ten koste van MPV’s.
Nu de Citroën Berlingo in personenuitvoering volledig elektrisch is aangedreven, kan de Berlingo zomaar een grote comeback maken. Voor het gezin gaat er namelijk nog steeds niets boven een auto met zo veel interieurruimte en praktische slimmigheden. Mede dankzij de eenvoudig uitneembare achterbank biedt de Berlingo meer ruimte dan een crossover of SUV. Bovendien is hij er tegenwoordig ook nog als zevenzitter!