De oprichting van Citroën Nederland markeert een belangrijk moment in de geschiedenis van het Franse merk. In de officiële advertentie die op 15 oktober 1924 werd gepubliceerd, is te lezen: “Wij hebben de eer het geëerde publiek kennis te geven, dat op 2 oktober 1924 opgericht is de Nederlandsche Naamlooze Vennootschap Automobiles Citroën, gevestigd te Amsterdam, Weteringschans No. 81/89, aan het hoofd waarvan tot Directeur is benoemd onder verantwoordelijkheid van den Raad van Beheer, de Heer R. Van Mill Jr. te Amsterdam.”
Door de oprichting van Automobiles Citroën werd het plan van André Citroën – oprichter van het merk – verwezenlijkt om in Nederland de verkoop van Citroën-modellen in eigen beheer uit te voeren. Kort daarna begon het merk al snel met het publiceren van advertenties in de landelijke kranten om Citroën op de kaart te zetten in alle provincies. In een advertentie uit 1925 over de 10 P.K. is te lezen: “De 10 P.K. Citroën kan door de lage verbruiks- en onderhoudskosten gemakkelijk wedijveren met wagens van mindere sterkte. De 10 P.K. is uitgerust met ballonbanden.” De nieuwprijs van de 10 P.K. Citroën bedroeg toentertijd 2.100 gulden. De driezits 5 P.K. Torpedo – ook uitgerust met comfortabele ballonbanden – had een vanafprijs van 1.700 gulden. Als tweezitter was dat 1.475 gulden.